Ceny výrobců v únoru vyznívají smíšeně, zatímco dvouciferný meziroční propad cen u zemědělských výrobců pokračuje, ceny průmyslových výrobců mírně vzrostly nad očekávání a zejména ceny služeb vzrostly z meziměsíčního pohledu rychleji než loni, a jejich meziroční růst se oproti lednu zvýšil (graf 1). Dnešní čísla tak budou do jisté míry podporovat argumenty těch členů bankovní rady, kteří preferují opatrnější přístup ke snižování sazeb z důvodu obav, že inflace v cenách služeb může být setrvalejšího charakteru.
Ceny průmyslových výrobců v únoru vzrostly o 0,5 % mom, zatímco konsensus analytiků očekával mírnější růst o 0,3 %. Meziroční dynamika pak zpomalila propad z -1,8 % na -0,9 % (vs. očekávání -1,2 % yoy). Většina cenového vývoje v únoru však byla tažena cenami koksu a ropnými produkty, kde se projevil růst cen ropy na světových trzích, což je obecně volatilní položka. Ta stála jak za meziměsíčním růstem cen, tak i za zmírněním meziročního poklesu. Dalším proinflačním faktorem pak byly ceny elektřiny a také ceny motorových vozidel. Ceny výrobců potravin poklesly meziměsíčně o 0,2 % a klesají setrvale již téměř rok. Z meziročního pohledu pokles zesílil na 5,9 %. To je pozitivní zpráva z toho titulu, že tyto ceny do velké míry předurčují i vývoj cen potravin ve spotřebitelském koši a předznamenávají, že ceny potravin by i v dalších měsících měly působit protiinflačně.
Také ceny zemědělských výrobců pokračovaly v únoru ve dvouciferném meziročním poklesu, ačkoli byl pokles nepatrně menší než v lednu (graf 2). Růst cen o 0,7 % pokračoval druhý měsíc v řadě, stále je však pod běžnou sezónnost, a to zejména u rostlinné výroby (graf 3).
Ceny stavebních prací meziměsíčně nepatrně rostly (0,1 %), což je v souladu s běžným vývojem, ceny jsou zároveň jen předběžné. Ceny stavebního materiálu vesměs stagnovaly a meziročně byly nižší o 2 %.,
Ceny služeb pro podniky rostly o 1,5 %, což je mírně silnější nárůst než v únoru 2023 (+1,1) a zároveň hodnota citelně nad hodnotou, která byla v minulých letech pro únor obvyklá. Za růstem byl zejména 13% meziměsíční nárůst cen reklamních služeb, nicméně i služby bez reklamních služeb rostly více, než je dlouhodobý průměr (+0,7 %) – ačkoli v letech 2018 a 2019 byl nárůst obdobný. Kromě reklamních služeb rostly výrazněji ceny programování či služby v oblasti nemovitostí, zaměstnání či právní a účetní služby.
Únorová čísla tak sice potvrzují pokračující desinflační a v některých složkách i deflační trend, a to zejména u cen zemědělců a výrobců potravin, což naznačuje nadále omezené tlaky na vývoj cen potravin. Na druhou stranu ceny služeb rostou nad rámec běžné sezónnosti a stejně jako v případě spotřebitelských cen jejich růst zůstává poměrně setrvalý. Centrální banka tak patrně bude na svém středečním jednání dle vyjádření svých představitelů v mediích stále opatrná a sníží sazby jen o půl procentního bodu, ačkoli debata se patrně povede mezi poklesem o půl či tři čtvrtě procentního bodu.