Červnová průmyslová produkce skončila nad očekávání trhu, když meziroční růst dosáhl 0,9 %, zatímco konsensus analytiků čekal pokles o 0,5 % (graf 1). Obdobně jako v předchozích měsících vývoj v průmyslu příznivě ovlivňuje automotive, kde meziměsíčně výroba vzrostla o 1,6 % (2,8 % v květnu) a z důvodu nízké srovnávací základny meziroční dynamika dosáhla 18 % (graf 2), za celý letošní rok vzrostla výroba automobilů o 25 %.
Bez příznivého vlivu automotive (se silným příspěvkem k meziročnímu růstu o 3,6 p.b.) by však průmysl zaznamenával meziroční propad, jelikož většina průmyslových odvětví meziročně klesá. Dvouciferný propad zaznamenává jak těžba (především hnědého uhlí) a výroba elektřiny zejména z hnědouhelných elektráren (graf 3), ale i řada odvětví zpracovatelského průmysl meziročně klesá. Dvouciferně roste (kromě automotive) výroba léků a počítačů.
Ve velkých průmyslových firmách pokračuje pokles zaměstnanosti (-1,9 % yoy), růst mezd oproti květnu mírně zpomalil z 11,1 % na 9,1 % yoy (graf 4).
Nové zakázky meziročně poklesly o 5,8 %, což bylo taženo zejména zahraničními zakázkami (-7,6 %), ačkoli se jedná o nejvýraznější meziroční pokles od poloviny roku 2020, červnový údaj byl ovlivněn zejména vysokou srovnávací základnou, z meziměsíčního pohledu zakázky o 2 % rostly, dlouhodobější trend poklesu zakázek je však patrný (graf 4).
Červnová čísla z průmyslu sice opět jako v květnu skončila nad odhadem trhu a vykázala v některých ohledech příznivější hodnoty, stále však platí, že tuzemský průmysl prochází recesí, kterou mírní pouze silná výroba automobilů. Zpomalování či pokles nových zakázek u řady průmyslových odvětví a velmi slabé předstihové indikátory PMI nejen z tuzemské ekonomiky, ale i z Německa či eurozóny však indikují další zpomalování průmyslu včetně automotive. V Německu v červnu průmyslová produkce propadla o 1,5 % (trh čekal stagnaci), a hlavní příčina byl propad v automobilovém sektoru (-3,5 % mom), což jen dokresluje rizika i pro tuzemský průmysl a jeho vývoj v druhé polovině roku. Ačkoli tak průmysl v průměru za první polovinu letošního roku vzrostl o 1,2 % a zpracovatelský sektor pak o 2,8 %, v druhé polovině roku začne po odeznění příznivého vlivu automotive klesat a za celý letošní rok tak stále nelze vyloučit jeho mírný propad.