Průmyslová produkce v prosinci pozitivně překvapila, když meziměsíčně vzrostla o silných 2,8 % a meziroční propad se zmírnil z listopadových -2,7 % na -0,7 %, zatímco konsensus analytiků čekal pokles o 3 % (graf 1). Prosinec loňského roku měl však o 2 pracovní dny méně než o rok dříve, bez očištění o zmíněné kalendářní vlivy meziroční propad průmyslu činil 6 % a byl blíže očekávání trhu (-7 %). Prosincový meziměsíční růst byl tažen zejména výrobou automobilů, strojů a počítačů. Za celý rok 2023 průmysl poklesl o 0,4 %, nebýt však dvouciferného růstu v automobilovém sektoru, propadl by se zhruba o 3 %. Celá řada odvětví tak loni zaznamenala citelný pokles. Pro letošní rok jsou sice vyhlídky ohledně vývoje průmyslu optimističtější a prozatím konsensus ekonomů očekává růst kolem 2 %, začátek roku však prozatím obrat nepřináší a průmysl nadále čelí poklesu výroby i nových zakázek.
V prosinci byl průmysl tažen opět zejména výrobou automobilů, ta meziměsíčně přidala o silných 10 % a meziroční růst zrychlil z 2 na téměř 12 % (graf 2). Automotive měl tak tradičně nejvyšší příspěvek k meziročnímu růstu, a to přes 2 procentní body. Silnější příspěvek pak zaznamenala i výroba ostatních dopravních prostředků či počítačů. Zmíněné hodnoty jsou však vyjádřené po očištění o kalendářní vlivy, ty byly v prosinci poměrně silné, jelikož prosinec 2023 měl o dva pracovní dny méně než o rok dříve. Z pohledu neočištěných čísel průmysl v prosinci meziročně propadl o 6 % a výroba automobilů pak meziročně rostla jen o 3 % proti 2 % v listopadu. Metoda čištění dat o kalendářní vlivy má svůj význam, aby se zohlednila délka pracovního měsíce, v případě velkých rozdílů v počtech pracovních dní a ve specifických situacích, jako je například prosinec, je nicméně potřeba brát tyto hodnoty trochu s větší rezervou, protože mohou přinášet do čísel mírné zkreslení.
Nové zakázky nepatrně meziročně vzrostly (graf 3), bez zohlednění vlivu pracovních dní však z meziročního pohledu o 4 % poklesly. Za celý rok 2023 zaznamenaly pokles o 1,6 %, ty zahraniční pak o 3 %. Zároveň jde o hodnotu v běžných cenách neočištěnou o inflaci, reálný pokles je pak citelnější.
Prosinec přinesl obdobný obrázek, který tuzemský průmysl zaznamenával v průběhu celého loňského roku, a to solidní vývoj automobilového sektoru, který do velké míry kompenzoval pokles ostatních průmyslových odvětví. Za celý rok 2023 průmysl poklesl o 0,4 %, graf 4, (bez očištění o kalendářní vlivy 0,8 %), zatímco v roce 2022 rostl o 2,5 %. Nejvíce průmysl táhla výroba automobilů, která se loni zvýšila o silných 16 % a přispěla k celoročnímu růstu ve výši 2,7 procentních bodů. Bez vlivu automotive by tak tuzemský průmysl loni propadl o 3 %. Příspěvky dalších odvětví byly podstatně menší, naopak v propadu skončila většina odvětví, nejvíce pak pokles táhla výroba a rozvod elektřiny a plynu (graf 5).
Letošní vyhlídky na tuzemský průmysl dle konsensus Focus Economics jsou prozatím příznivé a průmysl by měl růst o necelá 2 %, nicméně vše se bude odvíjet od rychlosti oživení zahraniční poptávky, která zůstává na začátku roku utlumená. Zároveň je pravděpodobné, že tuzemský automobilový průmysl již tak pozitivní vývoj jako loni nezaznamená, ten byl totiž tažen také některými jednorázovými vlivy, jako bylo dokončování nedodělků z roku 2022 či vliv nízké srovnávací základny z důvodu výpadků produkce. Automotive však uchránil od citelného poklesu nejen průmysl, ale i celou tuzemskou ekonomiku, která by v loňském roce bez jeho pozitivního vlivu poklesla o více než 1 %.