Květnová průmyslová produkce skončila nad očekáváním trhu, když meziroční růst očištěný o vlivy pracovních dní dosáhl +1,4 %, zatímco trh čekal pokles o 0,8 % (graf 1). Bez očištění průmysl poklesl meziročně o 1,6 % (po dubnových -1,8 %). Obdobně jako v předchozích měsících meziroční vývoj v průmyslu příznivě ovlivňuje automotive, kde meziměsíčně výroba vzrostla o 2,8 % a z důvodu nízké srovnávací základny meziroční dynamika dosáhla 19 %. Bez příznivého vlivu automotive by však průmysl zaznamenával citelný meziroční propad, jelikož většina průmyslových odvětví meziročně klesá. Po růstu průmyslu o 2,5 % v loňském roce očekává konsensus ekonomů pro letošní rok zhruba jeho stagnaci, méně příznivé předstihové indikátory nejen z tuzemského průmyslu a pokles nových zakázek však naznačují, že průmysl v letošním roce může nakonec poklesnout, protože i pozitivní vliv automobilového sektoru začne v druhé polovině roku odeznívat.
Meziměsíčně průmysl v květnu vzrostl o příznivých 1,6 % po citelném dubnovém propadu o 1,9 %. Pozitivní zprávou je, že samotný zpracovatelský průmysl meziměsíčně přidal o 3,5 %, což je nejsilnější meziměsíční dynamika od ledna 2021. Květnový průmysl byl totiž výrazně tlumen poklesem ve výrobě elektřiny z titulu odstávek a nižší produkce uhelných elektráren, zde tak produkce meziměsíčně poklesla o 15 %. Samotný zpracovatelský průmysl si v květnu vedl lépe, řada odvětví, která zaznamenala v dubnu propad, v květnu opět solidně rostla – ačkoli z meziročního pohledu zůstává většina v propadu. Hlavním faktorem růstu však opět zůstává automobilový průmysl. Ten meziměsíčně vzrostl o 2,8 % (po 5% propadu v dubnu), a vzhledem k nízké srovnávací základně jeho meziroční dynamika dosáhla téměř 20 % (graf 2). Příspěvek automotive k růstu průmyslu tak činil 3,7 p.b., 1 p.b. přispěla také výroba dílů a výroba strojů a zařízení.
Při pohledu na hodnoty neočištěné o vliv pracovních dní (letošní květen měl o jeden pracovní den méně než před rokem), pak průmysl v květnu poklesl o 1,6 %, zpracovatelský průmysl stagnoval a automobilový sektor rostl o 14 %.
Ve velkých průmyslových firmách pokračuje pokles zaměstnanosti, růst mezd však dále zrychlil z dubnových 9,6 % na 11,1 % (graf 3).
Nové zakázky meziměsíčně stagnovaly, meziročně však poklesly o 4,4 %, což bylo taženo jak domácími, tak zahraničními zakázkami (graf 4). Jde o nejvýraznější pokles od poloviny roku 2020. Zakázky v automotive jen stagnovaly po dvouciferném růstu v předchozím téměř roce a ty zahraniční pak dokonce poklesly.
Květnová čísla z průmyslu sice skončila nad odhadem trhu a vykázala v některých ohledech příznivější hodnoty, stále však platí, že tuzemský průmysl prochází recesí, kterou mírní pouze silná výroba automobilů, kde se v letošním roce daří finalizovat dříve nedokončenou výrobu. Zpomalování či pokles nových zakázek u řady průmyslových odvětví a velmi slabé předstihové indikátory PMI nejen z tuzemské ekonomiky, ale i z Německa či eurozóny (graf 5), však indikují další zpomalování průmyslu včetně automotive. Ačkoli tak průmysl v průměru za celý letošní rok doposud roste o 1,2 %, v druhé polovině roku začne po odeznění příznivého vlivu automotive klesat a za celý letošní rok tak nelze vyloučit jeho mírný propad.