Průmyslová produkce v květnu meziročně poklesla o 3,2 %, zatímco konsensus analytiků dle Reuters očekával meziroční pokles o 0,6 % (graf 1). Meziroční propad se tak prohloubil z dubnových 0,4 % a stejně jako v Německu citelně zaostal za očekáváním. Hodnoty jsou upravené o rozdílný počet pracovních dní. Květen měl však letos stejný počet pracovních dní jako před rokem. Z meziměsíčního pohledu výroba poklesla o 2,2 % poté, co v dubnu mírně vzrostla. K poklesu průmyslu nejvíce přispěla výroba automobilů, ostatních dopravních prostředků, strojů a el. zařízení. Nové zakázky rovněž meziměsíčně klesly a meziroční růst vesměs stagnoval. Ačkoli letošní květnová čísla jsou opticky horší i z důvodu vyšší srovnávací základny a patrně vlivu svátků v Německu, obecně potvrzují, že tuzemský průmysl setrvává na hraně recese. Za celý rok 2023 průmysl poklesl o 0,8 % a ačkoli pro letošní rok konsensus ekonomů čeká růst kolem 1,3 %, dosavadní data jsou méně optimistická a od ledna do května průmysl klesá o více než 1 %.
Z meziměsíčního pohledu (po sezónním očištění) průmysl v květnu poklesl o 2,2 % zatímco v dubnu o 0,6 % vzrostl. Meziměsíční dynamika je však letos citelně rozkolísaná a pohybovala se od -3,1 % v lednu po +2,1 % v únoru. Nejvíce přispěla ke květnovému poklesu výroba automobilů (-4,8 % mom), strojů a zařízení (-7,4 % mom) a ostatních dopravních prostředků (-17 %). Alespoň mírný pokles pak zaznamenala většina odvětví zpracovatelského průmyslu s výjimkou výroby chemických látek, počítačů či oděvů.
Z meziročního pohledu průmysl poklesl o silných 3,2 %, což je nejvýraznější pokles od září minulého roku. Jedná se o hodnoty očištěné o kalendářní vlivy. K poklesu přispěla nejvíce výroba automobilů, která se snížila o 7 % (graf 2), což představuje nejslabší meziroční vývoj za poslední dva roky. Z meziročního pohledu však výrazněji poklesla i výše zmíněná odvětví s významným meziměsíčním poklesem. Meziroční propad byl pak zesílen i vlivem vyšší srovnávací základny z minulého roku.
Nové zakázky se v květnu meziměsíčně rovněž snížily a meziroční dynamika zpomalila a vesměs stagnovala. V případě automobilů pak meziročně klesají domácí zakázky, a to poprvé v letošním roce (graf 3).
Květnová průmyslová výroba rovněž citelně zklamala i v Německu, když meziměsíčně poklesla o silných 2,5 % oproti očekávané stagnaci. Meziroční pokles průmyslové výroby pak zesílil na 6,7 % po dubnových -3,7 % a pozitivně se nevyvíjely ani nové zakázky, které v květnu propadly o 1,6 %, tj. pátý měsíc v řadě, a jejich meziroční propad pak zesílil na 8,6 % (graf 4). Ačkoli květnová data mohou být zkreslena větším množstvím květnových svátků, o které se nedají data vždy očistit, celkově poslední data z Německa nenaplňují pozitivní očekávání z prvního čtvrtletí roku a naznačují, že tamnímu průmyslu se nedaří nastartovat rychlejší růst, přitom nepříznivou skutečností je i výrazný propad výroby automobilů (-5 % mom).
Také vývoj tuzemského průmyslu dnešními čísly nepřináší příliš optimismu. Ačkoli samotná červnová důvěra v průmyslu vzrostla, bližší dělení na zpracovatelský a automobilový segment naznačuje, že očekáváná poptávka v nejvýznamnější části průmyslu je slabá (graf 5). Výrobě automobilů pak v příštích měsících nepřidá ani omezení výroby v největší automobilce z důvodu výpadků některých dílů. To naznačuje, že zlepšení průmyslu v příštích měsících příliš pravděpodobné není. Poslední konsensus ekonomů sice předpokládá, že tuzemský průmysl letos vzroste o 1,3 %, odhad však bude patrně brzo revidován ve světle posledních čísel směrem dolů, jelikož od ledna do května tuzemský průmysl klesá o 1,3 % (graf 6).