Průmyslová produkce v říjnu meziročně vzrostla o 1,9 % a skončila nad očekávání trhu, který předpokládal snížení produkce o 0,2 % yoy po zářijovém silnějším poklesu o 4,9 % (graf 1). Hlavní příčina silného růstu byla tažena výrobou automobilů. Ta jednak v říjnu solidně zrychlila, zároveň nízká srovnávací základna z loňského roku z důvodu výpadků dodávek výrazně zvýšila meziroční číslo, které tak do jisté míry opticky zlepšuje skutečný vývoj. Říjnové hodnoty zlepšilo také dokončení velké zakázky kolejových vozidel a odeznění propadu ve výrobě elektřiny. Celá řada odvětví zpracovatelského průmyslu však nadále meziročně klesá a potvrzuje, že tuzemský průmysl se nachází v recesi. Optimistické vyhlídky nepřináší ani slabá průmyslová čísla z Německa, která zvyšují obavy z ekonomického ochlazování v eurozóně a zesilují sázky na dřívější snižování sazeb ECB v příštím roce.
Hlavní příspěvek k meziročnímu růstu byl tažen automobilovým sektorem, který k yoy růstu přispěl 4,2 p.b. a vykompenzoval tak jiná klesající odvětví. To bylo dáno jednak meziměsíčním zrychlením výroby o silných 10 % mom, ale také nízkou srovnávací základnou z minulého roku. Meziroční výroba automobilů tak poskočila meziročně o 22 %, zatímco v předešlém měsíci meziročně mírně klesala (graf 2). Další pozitivní vliv byl tažen výrobou ostatních dopravních prostředků (+40 % yoy, příspěvek 0,9 p.b.), kde se projevilo dokončení velké zakázky kolejových vozidel. Příznivou roli měla i výroba elektřiny, plynu/tepla, která v předešlých měsících dvouciferně klesala, zatímco v říjnu již mírně rostla.
Nové zakázky pokračují v meziročním poklesu o 4 %, což bylo taženo zejména zahraničními zakázkami, které poklesly i z meziměsíčního pohledu. V případě automotive zakázky meziročně rostou, zejména však silným růstem domácích zakázek, kde se vykompenzoval zářijový pokles, zahraniční zakázky meziměsíčně však i zde poklesly (graf 3).
Říjnový vývoj tuzemského průmyslu sice na první pohled pozitivně překvapil, vyhlídky však zůstávají méně optimistické. Německé průmyslové zakázky se v říjnu citelně propadly meziměsíčně o 3,7 % (trh očekával mírný růst o 0,2 %) a samotná průmyslová produkce také zaostala za očekáváním, když poklesla o 0,4 % (vs. očekávání +0,2 % mom), graf 4. Právě velmi slabé nové zakázky dále na trhu zvýšily obavy ze slabého ekonomického vývoje v eurozóně, což zesílilo sázky trhu na rychlejší snižování sazeb ze strany ECB v příštím roce. Celkově německý zpracovatelský průmysl je v letošním roce o více než 6 % nižší, než byl v tomtéž období předpandemického roku 2019 – což patří mezi ty nejslabší výsledky v EU. ČR je na tom v tomto ohledu nepatrně lépe, zejména dobrým výsledkem v automotive (graf 5).
Říjnový průmysl tak přinesl opticky silná čísla, projevila se v nich však celá řada jednorázových vlivů. Tuzemský průmysl navzdory tomu setrvává v recesi a za celý letošní rok patrně mírně poklesne. V příštím roce konsensus očekává mírný růst o 1,7 %, nicméně vyhlídky se z důvodu slabého vývoje v zahraničí, zejména Německu, postupně přehodnocují směrem dolů, což optimismus pro budoucí vývoj tuzemského průmyslu příliš nepřináší.